Vattenmätarbyte
Alla fastighetsägare som är anslutna till det kommunala dricksvattenledningsnätet ska ha en vattenmätare så att Emmaboda Energi kan debitera korrekt förbrukning. Vi byter alla kunders vattenmätare med jämna intervall. Detta gör vi för att säkra att du alltid har en felfri mätare som visar rätt förbrukning. Du som fastighetsägare är ansvarig för att mätarplatsen är korrekt och godkänd av oss. Du ansvarar även för att vattenmätaren inte skadas eller utsätts för frysrisk. Vi som VA-huvudman ansvarar för att din vattenmätare byts ut i enlighet med de riktlinjer som kontrollorganet SWEDAC ställer på oss. Det är även Emmaboda Energi som äger och installerar vattenmätaren på din fastighet.
Informationsbrev på Svenska , 266 kB, öppnas i nytt fönster.
Information Austausch Wasserzähler , 258 kB, öppnas i nytt fönster.
Information about your water meter , 265 kB, öppnas i nytt fönster.
Innehåll på sidan
Digitala vattenmätare installeras
Emmaboda Energi kommer att byta ut samtliga vattenmätare i kommunen under perioden 2025 - 2029. Samtliga vattenmätare som installeras kommer att vara digitala och fjärravlästa, det betyder att du som fastighetsägare inte längre kommer att behöva läsa av din vattenmätare utan det sköts automatiskt i realtid.
Inför vattenmätarbytet
Du som fastighetsägare behöver säkerställa att din vattenmätarplats uppfyller de krav som vi som VA-huvudman ställer. Nedan följer en lathund till vad som gäller, men tydligare information finner du i dokumentet Informationsbrev på Svenska , 266 kB, öppnas i nytt fönster.
Information Austausch Wasserzähler , 258 kB, öppnas i nytt fönster.
Information about your water meter , 265 kB, öppnas i nytt fönster.
- Fungerande avstängningsventiler före och efter mätaren
- Väggfast-monterad konsol
- Skjutbar kopplingshylsa (se under frågor och svar vad som gäller om du har ny konsol utan skjutbar kopplingshylsa)
- Om du monterar ny konsol ska den även ha en kontrollerbar backventil efter sista ventilen
- Gamla ventiler och konsoler av LK-typ är inte längre godkända
- Vattenmätaren måste också vara tillgänglig och inte inbyggd så att montören kan komma åt och genomföra bytet
- När du har säkerställt att vattenmätarplatsen i din fastighet uppfyller ställda krav ber vi dig att annmäla till oss att din fastighet är klar för byte.
Anmäl din fastighet som klar för byte
- Via mina sidor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Via vår webbplats
- Via mail
- Via telefon (Anton 010-353 17 84, kundservice 010-353 17 50)
Sammanfattning
- Vattenmätarna i Lindås byts ut under hösten 2025. Mätarbytet utförs av Hydrostandard, och ska vara utfört senast 1 december 2025.
- Kontrollera din mätarplats, så att den uppfyller de krav som vi ställer. Om mätarplatsen behöver åtgärdas bokar du tid med en VVS-firma. Åtgärden bekostas av dig som fastighetsägare.
- Anmäl din fastighet klar för byte av vattenmätare, så snart du har kontrollerat att den uppfyller de krav som vi ställer. Fastigheten ska vara anmäld som klar för mätarbyte senast 1 maj 2025.
- Se till att en vuxen är hemma vid den bokade tiden för byte av vattenmätare. Tiden skickas ut ca 2–3 veckor före bytet kommer att ske. Vid förhinder kontakta Hydrostandard i god tid för att undvika förgävesavgift på 500 kr.
- Vattenmätarbytet ingår i din avgift för vatten och avlopp. Däremot kan kostnad för att uppfylla en godkänd mätarplats tillkomma. Om din mätarplats inte är godkänd när Hydrostandard kommer för att byta din vattenmätare debiteras du en kostnad på 500 kr, likaså om ingen vuxen finns på plats vid mätarbytet.
- Registrera ditt mobilnummer. Fortsättningsvis kommer vi av miljö och ekonomiska skäl att kommunicera via sms.
Frågor & Svar angående vattenmätarbyte
Hur ofta byts min vattenmätare
Vattenmätaren byts ut regelbundet för att vi ska kunna garantera att den visar rätt. För villafastigheter byts mätaren vart tionde år. Större mätare byts vart femte år. När det är dags för mätarbyte blir du kontaktad av den leverantör som skall utföra mätarbytet, med några veckors framförhållning.
Vilken typ av mätare installeras?
Emmaboda Energi byter numer endast till digitala fjärravlästa vattenmätare i samband med byte.
Varför ska vattenmätaren bytas? Är det lag på det?
Även om mätaren fungerar ska den kontrolleras med regelbundna intervaller. Därför blir det aktuellt med ett mätarbyte för alla kunder med jämna mellanrum.
Vattenmätare i en villa ska bytas ut senast var 10e år enligt de föreskrifter som vi som VA-huvudman ska följa. Dessa föreskrifter sätts av SWEDAC, den svenska myndigheten som kontrollerar kvalitet och säkerhet. Reglerna finns för att säkra att det är fungerande mätare som sitter uppe.
Varför kräver ni konsol, det har ni inte gjort tidigare?
SWEDAC ställer krav på byte av vattenmätare och Emmaboda Energi har beslutat att det ska finnas en konsol för att en mätplats ska vara godkänd.
Kraven som är satta på mätarplatsen är för att mätarplatsen ska vara tillgänglig utifrån arbetsmiljösynpunkt och framförallt stabil och säker för att undvika att det uppstår läckage efter ett mätarbyte. Att ha en konsol är den säkraste konstruktionen.
Har ni rätt att ställa krav på mätarplatsen?
Ja. Stöd för att Emmaboda Energi har rätt att ställa krav framgår av Lagen om allmänna vattentjänster (LAV) och av Allmänna bestämmelser för brukande av kommunens allmänna vatten- och avloppsanläggningar (ABVA).
Vad kostar mätarbytet?
Själva mätarbytet kostar ingenting, det ingår i avgiften som du som kund betalar för vatten och avlopp. Det som kan leda till en utgift för dig som fastighetsägare är om mätarplatsen inte är godkänd och rörmokare/VVS-firma behöver tillkallas för åtgärd. Exempelvis om det saknas konsol eller om ventilerna inte fungerar.
Vilka krav ställer ni på mätarplatsen?
För att mätarplatsen ska var godkänd inför mätarbytet ska följande kunna checkas av:
- Fungerande avstängningsventiler före och efter mätaren
- Fastmonterad konsol
- Skjutbar kopplingshylsa
Om du monterar ny konsol ska den även ha en kontrollerbar backventil efter sista ventilen. Gamla ventiler och konsoler av LK-typ är inte längre godkända
Mätaren måste också vara tillgänglig och inte inbyggd så att montören kan komma åt och genomföra bytet. Om någon av ovanstående saknas bör du konsultera en rörmokare/VVS-firma för råd om hur ni skapar en godkänd mätarplats.
Godkänd konsol.
Ej godkända avstängningsventiler.
Vilken rörmokare/VVS-firma ska hjälpa mig utföra jobbet?
Det är helt upp till dig som fastighetsägare att anlita den rörmokare/VVS-firma som du själv önskar. Att installera en konsol eller genomföra andra åtgärder på mätarplatsen är något som fackmän inom branschen ska känna till.
Emmaboda Energi kan av konkurrensskäl inte rekommendera någon speciell firma.
Vem står för kostnader för mätarplats?
Det är fastighetsägarens ansvar att stå för kostnaden för eventuella åtgärder. Emmaboda Energi har enligt ABVA (Allmänna Bestämmelser för brukande av kommunens allmänna vatten- och avloppsanläggningar) rätt att ställa krav på mätarplatsen.
Av 9 § ABVA framgår det att fastighetsägaren ska bekosta erforderliga anordningar för uppsättning av mätare och sammankoppling med installationen i övrigt. Att en mätarkonsol är en erforderlig anordning framgår bland annat av Mark- och miljööverdomstolens dom i mål 10499–19. Av 6 § 2 stycket framgår det även att vattenmätarens plats ska vara godkänd av huvudmannen (Emmaboda Energi). Emmaboda Energi har således rätt att kräva att fastighetsägaren bekostar en mätarkonsol.
Jag vill inte sätta upp konsol. Vad händer då?
För att fortsätta betala för den mängd vatten- och/eller avloppsvatten som du förbrukar behöver du få en ny mätare monterad. Det är ditt ansvar som fastighetsägare att tillse att mätarplatsen följer ställda krav. Väljer du att inte förbereda en godkänd mätarplats eller inte bokar ny tid efter avbokning kommer inte vi att genomföra mätarbytet. VA-huvudmannen har rätt att ställa krav på mätarplatsen och du som fastighetsägare är skyldig att uppfylla det. Om vår entreprenör Hydrostandard i Borlänge kommer för att byta din vattenmätare och mätarplatsen inte uppfyller de krav som vi ställer så kommer du som fastighetsägare få stå för kostnaden av förgävesbesök. Kostnaden för förgävesbesök uppgår till 500 kr, år 2025.
Av 43 § i LAV framgår att VA-huvudmannen har rätt att stänga av vattnet om fastighetsägaren inte åtgärdat brister som denne skriftligen delgivits.
Jag har inte plats för en konsol där min vattenmätare sitter idag, vad händer då?
För att en mätarplats ska vara godkänd krävs en konsol. Är det svårt med utrymme och svårt att se hur den kan få plats bör du kontakta en rörmokare/VVS-firma för råd om hur du kan skapa en godkänd mätarplats.
Jag hinner inte fixa min mätarplats inför byte. Vad gör jag?
Om du har fått ett brev med datum för besök för vattenmätarbyte måste du avboka tiden i värsta fall. När du är klar med dina åtgärder så kontaktar du vår entreprenör Hydrostandard i Borlänge AB för att boka en ny tid för vattenmätarbyte. Senast 1 december skall din vattenmätare vara bytt.
Jag ska bygga om och flytta min mätarplats. Vad gör jag?
Hör av dig till oss om ombyggnaden innebär att ledningar flyttas. Om du fått tid för mätarbyte ska du boka av det. När din ombyggnation är klar hör du av dig till vår entreprenör Hydrostandard i Borlänge AB så bokar de en ny tid för vattenmätarbyte.
Jag har fler än en mätare, vad händer då?
Vi byter samtliga mätare i fastigheten på en gång. Tänk på att alla mätarplatser måste uppfylla de krav som vi ställer på mätarplatsen.
Vilken storlek ska konsolen ha?
Vilken storlek en konsol ska ha varierar beroende på vilket flöde som ska passera mätstället, liter/sekund. För villor ska det vara en konsol för mätare med 20 millimeter genomlopp, vilka även kallas Qn 2,5.
Behöver jag en backventil vid vattenmätaren?
Om du sätter upp en ny konsol ska du montera en kontrollerbar backventil på utgående ledning från mätstället (efter sista ventilen) på fastighetens sida om vattenmätaren. Emmaboda Energi monterar inte backventilen.
Jag ska sälja min fastighet, vad gäller då?
Fram tills att fastigheten är såld och ägarbyte har skett så ansvarar du som nuvarande fastighetsägare för att förbereda och möjliggöra ett mätarbyte. Om fastigheten blir såld innan mätarbytet är genomfört är viktigt att du som säljande husägare informerar nästa husägare om att mätarbyte är på väg att ske på fastigheten. Informera också om eventuella åtgärder på mätarplatsen som krävs men inte blivit utförda.
När kommer ni till mitt område?
Montörerna planerar löpande vilket område som står på tur. Det finns en grov tidplan fördelat på område längre ner på sidan. Du kommer att få ett brev 2-3 veckor innan det är dags för byte av din vattenmätare.
Jag har konsol och är redo för mätarbyte, vad gör jag?
Om du inte fått brev med förslag på tid för vårt besök behöver du inte göra något, förutsatt att du har anmät till oss att din mätarplats är godkänd. Vår entreprenör Hydrostandard i Borlänge AB skickar ett brev till dig när det är dags.
Har du tidigare avbokat en tid för att hinna genomföra åtgärder på mätarplatsen ska du boka en ny tid med vår entreprenör Hydrostandard i Borlänge AB.
Du kan anmäla att din mätarplats är godkänd för byte här:
- Via mina sidor (länk)
- Via länk på vår hemsida (länk)
- Via mail (länkad till mailen)
- Via telefon (Patrik 010-3531772, Johan 010-3531758, kundservice 010-3531750)
Hur vet jag att det är rätt person jag släpper in för mätarbytet?
De montörer som kommer ska kunna visa upp giltig legitimation. Upphandlad entreprenör kommer att utföra uppdraget för Emmaboda Energis räkning. Det är Hydrostandard i Borlänge AB som kommer att utföra bytet av vattenmätare.
Jag har en vattenmätare som sitter under en varmvattenberedare, vad händer då?
En konsol ska monteras på mätarplatsen under varmvattenberedaren och oftast kan den fästas i varmvattenberedarens stålkonstruktion mot golvet. Finns det inte utrymme för detta bör ni konsultera en rörmokare/VVS-firma för hur ni skapar en godkänd mätarplats.
Jag har eget vatten, behöver jag ändå byta vattenmätare?
Ja. Om fastigheten har eget vatten och ändå är aktuell för mätarbyte så är det för att fastigheten är ansluten till kommunalt avlopp. Den vattenmätare som ska bytas är knuten till din taxa för spillvatten och kravet för mätarplatsens konstruktion gäller även i dessa fall.
Jag har en vattenmätare som sitter vertikalt, behöver jag bygga om så att den sitter horisontellt?
Emmaboda Energi godkänner digitala vattenmätare både vertikalt och horisontelt, så länge de uppfyller övrigt ställda krav.
Jag har en mätarbrunn, ska jag också ha konsol?
Ja. Kravet på att en konsol ska finnas och vara fastmonterad gäller även för de mätare som finns i en mätarbrunn.
Jag satte dit en konsol för 2 år sedan, utan skjutbar kopplingshylsa. Behöver jag byta konsol nu?
Nej, om dina ventiler fungerar och din konsol sitter fastmonterad så godkänner vi den även utan skjutbar kopplingshylsa den här gången. Vid nästa vattenmätarbyte kan du behöva byta konsol.
Kan min VVS-firma byta vattenmätaren när de ändå sätter upp konsolen?
Nej, bara den av oss upphandlade entreprenören Hydrostandard i Borlänge AB får byta din vattenmätare.
Vilken entreprenör utför vattenmätarbytet åt Emmaboda Energi?
Mätarbytet utförs av Hydrostandard i Borlänge AB.
Jag har redan en digital vattenmätare, behöver jag byta ändå?
Har du en digital MultiCal 21 som är monterad från år 2021 behöver du inte byta din vattenmätare denna gång. Däremot måste din vattenmätarplats fortfarande uppfylla de krav som vi ställer. Mätare bytta före 2021 behöver bytas.
Tidplan
Detta är en preliminär tidplan för kommande vattenmätarbyte inom Emmaboda kommun, fördelat per år och område.
Lindås, 2025
Vissefjärda & Långasjö, 2026
Boda, Eriksmåla & Broakulla, 2027
Emmaboda del 1, 2028
Emmaboda del 2, 2029
- Senast 1 maj ska din mätarplats vara godkänd och anmäld till oss att den är godkänd för byte det året som vi kommer till ditt område.
- Under hösten det året som din vattenmätare byts får du brev av vår entreprenör (Hydrostandard i Borlänge AB) ca 2-3 veckor före ditt vattenmätarbyte
- Senast 1 december ska samtliga vattenmätare i respektive område och år vara bytta.
Har du frågor?
Vänligen kontakta:
Patrik H: 010-353 17 72
Johan A: 010-353 17 58